Vancouver Island - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van frankenkarin - WaarBenJij.nu Vancouver Island - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van frankenkarin - WaarBenJij.nu

Vancouver Island

09 Augustus 2012 | Canada, Nanaimo

Gisteravond is het op Vancouver Island en ook in Vancouver erg slecht weer geweest, elektriciteit uitgevallen etc. Gelukkig hebben wij er geen last van gehad.
Vancouver Island is zeer gevarieerd, je kunt er van alles doen. ’s Winters kun je skiën, langlaufen etc. En ’s zomers allerlei buitenactiviteiten. Ook de sfeer in Victoria is anders (Britse sfeer) dan verderop het binnenland in (meer Amerikaans). Vrijwel alle huizen zijn vrijstaand en de een nog mooier dan de ander. Wel valt ons opdat de kavels hier relatief klein zijn, zeker in vergelijking tot het formaat huis.
Vandaag was weer een pittige dag, half negen vertrokken en half tien terug in het motel. Maar het was weer de moeite waard. Het weer vandaag was minder dan we tot nu toe gewend zijn, het was bewolkt en tussen de 17 en 20 graden. Ook een klein beetje regen gehad.
We zijn naar de westkant gereden, uiteindelijk in Tofino terecht gekomen. Victoria Island fungeert als een soort golfbreker. Wij moesten dan ook flink wat bergen over. Aan de westkant valt gemiddeld driekeer zo veel regen dan aan de oostkant omdat de regen de eerste rij bergen (die ook het hoogst zijn) niet passeert en daar blijft hangen. Aan de westkant is dus ook een regenwoud, die we uiteraard hebben bezocht.
Eerst wilden we naar Robertson Creek Fish Hatchery waar zalm wordt uitgezet die van daaruit naar de oceaan trekt. Helaas was er niks te doen en konden we onverrichter zake weer verder. Daarna doorgereden naar de kust en onderweg gestopt bij Ellis River.
Aangekomen bij de kust zijn we eerst naar het strand geweest, bij Long Beach. Het was vandaag niet echt strandweer dus er was niet veel te doen. Veel wind was er ook niet dus het aantal surfers was ook beperkt. Het strand was wel mooi en we hebben er lekker gepicknickt.
Daarna zijn we naar het regenwoud geweest en daar twee trails gelopen. Deze waren erg interessant en lieten goed zien hoe zo’n regenwoud zich in de loop der honderden jaren ontwikkeld. Ook het eco-systeem in het regenwoud werd goed uitgelegd. De eerste trail was aan de oceaan-kant en was erg vochtig waardoor je veel mos, varens etc zag. Planten die goed gedijen in een vochtige omgeving. De tweede trail begon aan de andere kant van de weg (en lag dus vlakbij) en hier was de vegetatie anders, veel meer bessenstruiken en zo. Met name de red cedars die we tijdens beide trails zagen waren erg indrukwekkend.
Inmiddels waren we bijna bij Tofino wat ons eindpunt van vandaag was. Dit is een vissersdorp, maar wat je vooral ziet zijn bedrijven die whalewatching-cruises etc verzorgen. Het was er druk want veel mensen wilden een plek voor morgenvroeg reserveren. Wij hebben hier wat rondgelopen en daarna een kopje soep bij een restaurant gegeten en een lekker kopje gewone earl-grey thee gedronken.
Inmiddels begon de tijd op te schieten dus gingen we weer richting het motel. Op de terugweg wilden we nog bij een watervalletje kijken waar een oversteek voor zalm was gebouwd waardoor die eenvoudig deze waterval kunnen omzeilen. Het was al lastig om dit punt te vinden, maar nadat we het hadden gevonden hebben we helaas geen zalm gezien. We zijn in de verkeerde tijd van het jaar waarschijnlijk.
Op de heenweg hadden we al een leuke bistro (Pescadores)in Port Alberni gezien waar we wilden eten. Dit hebben we gedaan en het eten was erg lekker. Karin had gerookte zalm met rijst en bietjes en Frank linguini met zeevruchten.
Morgenvroeg willen we eerst Nanaimo bekijken en daarna met de veerboot naar Vancouver. Afhankelijk van de tijd kunnen we nog wat Vancouver bekijken. We blijven daar twee nachten.