Highway 1 - Reisverslag uit Mountain View, Verenigde Staten van frankenkarin - WaarBenJij.nu Highway 1 - Reisverslag uit Mountain View, Verenigde Staten van frankenkarin - WaarBenJij.nu

Highway 1

Door: Frank

26 September 2008 | Verenigde Staten, Mountain View

Nou, het zit er bijna op. De laatste vakantiedag (morgen is reisdag) was best weer een drukke dag.
Om 7.45 zaten we in de auto om vanuit San Luis Obispo via Highway 1 naar Mountain View (op plm 50 km van San Francisco) te rijden.
Highway 1 is een prachtige weg die langs de kust voert met vaak een uitzicht op zee. Erg fraai.
In het begin was de weg nog breed en 4-baans. Een paar keer gestopt om richting een strandje te gaan. Oa gesproken met Amerikaan die me (zoals al vaker was gebeurd deze vakantie) bedankte dat we naar Amerika zijn gekomen. Ze zijn doodsbenauwd dat de economie echt in een crisis komt (zie ook Bush z'n uitspraken afgelopen woensdag die we live op CNN hebben gezien).
En aan een aantal stranden werd ook gesurft, maar de golven waren niet spectaculair.
Ook zijn we erg veel (race)fietsers tegengekomen die ongetwijfeld de Highway 1-route reden. Allemaal trouwens in de ichting van San Francisco naar LA (wij reden tegengesteld) die ook de beste is omdat je dan aan de goede kant van de weg rijdt qua uitzicht.

We kwamen in de buurt van San Simeon terecht waar we evt het Hearst-kasteel wilden bezoeken. We waren er om plm 10.30 en de eerstvolgende excursie begon om 11.20. Dan zouden we rond 13.00/13.30 weer terug zijn en moesten we de hele weg nog rijden. We hadden al zo'n idee dat dat niet zou gaan lukken en zijn dus doorgereden.

De weg werd vervolgens steeds smaller en steiler, de uitzichten werden fraaier en de gemiddelde snelheid daalde snel. Veel gestopt onderweg voor foto's, kopje thee gedronken bij Rock Point (komen we nooit weer, wat een arrogante bediening, wie wel niet dachten te zijn om alleen voor twee kopjes thee op het terras te gaan zitten).
Ondertussen nog even via een wireless netwerk van het State Park online ingecheckt bij United voor de vlucht van morgen. Karin kan nu wel lekker aan het raampje zitten. Lang leve de laptop!

Bij Big Sur was het mooiste deel vd Highway. We hadden vantevoren een aantal punten op de kaart aangestreept die we sowieso wilden zien. Maar de bewegwijzering hebben wij helaas gemist. Vreemd, want daar hebben we verder eigenlijk geen last van gehad deze vakantie. Uiteindelijk op goed geluk nog een erg fraai punt gevonden (zie ook nieuwe pasfoto).

Vervolgens doorgereden richting Carmel en Monterey waar we de 17 mile drive wilden doen die langs de kustlijn gaat en erg mooie uitzichten heeft. Oa ook Pebble Beach Golfclub zit hier. Eerst nog even getankt wat we beter niet hadden kunnen doen. waarschijnlijk hebben we daardoor het bord gemist met de afslag voor de 17-mile drive. De op- en afrit die we hebben genomen zijn denk ik niet dezelfde geweest, terwijl juist op dat punt de afslag stond vermeld. Plm 30 km na Monterey de auto maar omgedraaid om weer terug te rijden. Toen zagen we het bord gelukkig wel.
De 17-mile drive is idd erg mooi. Mooie natuur, niet onaardige optrekjes gezien, top-class golfclubs, etc. Alleen hadden wij de pech dat het mistig was en het uitzicht dus beperkt. Jammer. Was eigenlijk de eerste keer dat we pech met het weer hadden, 3 weken lang prachtig weer gehad.

Het was inmiddels 18.00 uur en we moesten nog 150 km rijden. Hoefden dus niet lang na te denken over het eten: Whopper-menu super size! Was pas de tweede keer tot nu toe.

Aangekomen in Mountain View stonden we wel op het goede adres maar niet bij een Super8. Karin vervolgens de dichtsbijzijnde Super8 opgezocht en daar hadden ze geen reservering van ons staan. Een andere Super8 zat 5 km verderop en het bleek dat we daar moesten zijn, wat een gedoe.

Na inchecken nog langs een fietsenzaak gereden die we onderweg hadden gezien. En ja hoor, daar hing het Stars and Stripes fiestshirt waar ik 3 weken naar heb gezocht! We waren om 20.59 binnen en ze sloten om 21.00. Om 21.01 was ik ruim 40 dollar armer en een mooi fietsshirt rijker.

Omdat we morgen eigenlijk moeten slapen in het vliegtuig, proberen we nu wat langer wakker te blijven, we hebben iets van slaappillen bij de plaatselijk drogist gekocht. En rond 9.00 vertrekken we richting vliegveld.
Dan zit ons avontuur er bijna op.

• 27 September 2008 - 09:38

Wim En Lydia:

Hoi Frank en Karin,

Hartelijk bedankt voor alle verhalen, tips, foto's en ideeen, we hebben ervan genoten! En jullie waarschijnlijk nog veel meer. Welkom in de wereld van de werkenden!

Vanuit een zonnig Nederland wensen we jullie een goede terugreis toe zonder vertraging en "gedoe".

Wim en Lydia