Museumdagje - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van frankenkarin - WaarBenJij.nu Museumdagje - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van frankenkarin - WaarBenJij.nu

Museumdagje

Door: Frank

09 Juni 2016 | Verenigde Staten, New York

Voor de cijfer-freaks: vandaag 22.000 stappen gezet. Dat wisten we zelf eigenlijk ook wel, want onze voeten, knieën, blaren en rug hadden dat al laten weten. Ik heb het net even opgezocht en het zou ruim 20 km moeten zijn.
Om plm 7.30 waren we weer klaar om naar de bus te gaan, maar onze chauffeur was ons vergeten, dus dat betekende 10 minuten voor nop in het busje wachten. Ach, we hebben vakantie dus geen probleem.
In de City aangekomen zijn we eerst naar Central Park gelopen waar we hebben ontbeten, het weer was (toen nog wel) prima.
We hadden drie musea gepland te bezoeken, dus best weer een strak schema. Central park is een oase van rust in het drukke NY en er wordt veel hard gelopen, gefietst etc. Leuk om doorheen te lopen, minder leuk is dat je continu wordt aangesproken voor fietshuur, fietstochten etc.
Via Central Park zijn we naar ons eerste museum gelopen: Guggenheim. Het gebouw is erg mooi, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. De exposities konden ons niet erg bekoren, maar wij rekenen onszelf nou ook niet echt tot de kunstkenners (eerder tot de cultuurbarbaren).
Daarna naar het vlakbij gelegen Metropolitan Museum of Art. Inmiddels was het begonnen met regenen en dus waren we blij dat we de musea vandaag op ons lijstje hadden staan. Het museum is echt enorm groot, je kunt er wel een week rondlopen en niet een keer hetzelfde zien. Wij moesten dus keuzes maken en hebben snel een shortlist gemaakt. Er hingen een paar mooie schilderijen van oa Vermeer, van Gogh, Rembrandt etc. En ook de vleugel die aan Egypte was gewijd vonden wij erg mooi.
Hierna was het tijd voor de lunch (het regende nog steeds). Was erg lekker, maar weer erg veel dus we hebben ons diner weer beperkt tot een salade bij de Mac bij het hotel.
Na de lunch (het regende nog steeds...) zijn we naar het American museum of national history geweest. Als eerste een leuke documentaire over de big-bang theorie gezien, was op een populair wetenschappelijke manier gemaakt en ook voor ons goed te volgen ondanks dat het in het Engels was.
De rest van het museum was met name gewijd aan de verschillende bewoners per werelddeel (the African people, the Aasian people etc), leuk om de verschillen te zien maar wat het met American national history heeft te maken is mij niet helemaal duidelijk....
Buiten gekomen scheen de zon inmiddels: jippie! Maar erg warm was het nog steeds niet, hooguit zo'n 15 graden. En optimisten als we zijn Liepen we in de korte broek. Gelukkig hadden allebei wel een (regen)jas mee.
Via metro, bus en McDonalds weer terug nar het hotel.
Morgenochtend hebben we nog voor NY, daarna halen we de huurauto op van het vliegveld. De bagage laten we in het hotel staan en kunnen we dan met de huurauto ophalen. En dan op naar de next stop: Philly!

• 09 Juni 2016 - 21:27

Golf-x:

Weer een leuk verslag !
    Veel plezier met het volgende traject.